Kennisnet-artikelserie over Digitale Geletterdheid in het onderwijs

Voor Kennisnet mocht ik, samen met Henk Boeke, onderzoek doen naar de stand van zaken op het gebied van Digitale Geletterdheid (DG) in het basis- en voortgezet onderwijs. DG wordt namelijk over niet al te lange tijd in de eindexamens van de VO-kernvakken opgenomen en mogelijk ook in het curriculum.

We interviewden daarover schoolleiders, bestuurders, wetenschappelijke onderzoekers, docenten, onderwijsinspecteurs en curriculumspecialisten van de Stichting Leerplan Ontwikkeling. Op basis daarvan schreven we een tiental artikelen die nu op Kennisnet te lezen zijn. Onderaan het eerste artikel in deze reeks (‘Digitale geletterdheid: een korte bijscholing of projectweek volstaat niet meer’) staan de andere:

> Gesprek tussen bestuurders en schoolleiders is essentieel bij invoering DG

> Anticiperen op digitale geletterdheid in de examens

> Integratie van digitale geletterdheid in het talenonderwijs (1): de wetenschap

> Integratie van digitale geletterdheid in het talenonderwijs (2): praktijkervaringen

> Onderwijs in datageletterdheid – empowerment heeft twee kanten

> Handreiking Ict-bekwaamheid van de leraar: hoe pakt u dat aan?

> Werken aan digitale geletterdheid: van visie naar praktijk

 

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *