Opinieartikel NRC Handelsblad: ‘Kreten om meteen weer te vergeten’.

2017, 18 februari – Ik schreef een opinieartikel in NRC Handelsblad over de treurige Nederlandse verkiezingsslogans, maar vooral over het ontbreken van grote ideologische verhalen. “Woorden zijn het, standpunten, geen verhalen.”

“Een campagneslogan – zoveel maakt de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen duidelijk – is meer dan een poster, meer dan een reclamekreet. Zeker voor burgers die het politieke gedoe beu zijn of er zo weinig mogelijk mee te maken willen hebben. Slogans kunnen voor hen doorslaggevend zijn, want dat schouderophalende publiek, dat het moeilijkst te peilen is en dat zich niet of nauwelijks roert in het publieke debat, moet het doen met beeld- en geluidssnippers: een videofragmentje uit een nieuwsjournaal, een soundbite via de radio, een fotootje op een Facebook-tijdlijn. Vandaar dat een verkiezingsslogan een soort elevatorpitch is voor verveelde, vaak zelfs politiek-vijandige kiezers.”

Lees hier het hele artikel (voor NRC-abonnees). En hier de PDF: Verkiezingsslogans Louis Stiller NRC_Handelsblad_20170211_2_04_1

 

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *