VO-Magazine: serie over onderwijsinnovatie

Voor VO-Magazine, het magazine van de VO-Raad, schrijf ik een serie over onderwijsinnovatie, bedoeld om innovatie en onderzoek in het voortgezet ondrewijs te stimuleren.

Zo stelt het bestuur van de twee Pontes-scholen in Zeeland budgetten en studiebeurzen ter beschikking om innovatie aan te jagen. “De sectie Frans gaf te kennen niet tevreden te zijn met de gebruikte methodes”, vertelde rector Carin Biesterbosch van het Goese Lyceum aan mij. “Ze bleken erg gecharmeerd van AIM” (Accelerative Integrated Method: een lesmethode om talen te leren, ontwikkeld door de Canadese Wendy Maxwell.) Daarvoor moest materiaal ontwikkeld worden. “Schrijf maar een plan”, zei Biesterbosch. “Wij faciliteren.” Inmiddels past de sectie Frans de AIM-methode toe en raken ook andere talensecties geïnspireerd. “Je moet vanelkaars innovaties leren.”’

Een andere innovatiemethode wordt toegepast bij het Leiden Education Fieldlab. Leiden profileert zich veelal als stad van kennis en ontdekkingen. Ook het voortgezet onderwijs profiteert daarvan, dankzij samenwerkingsverbanden met universiteiten, hogescholen, musea en bedrijven. Een van de opmerkelijkste initiatieven is daarbij het Leiden Education Fieldlab: een inspirerende broedplaats voor nieuwe onderwijsideeën en -vormen. ‘Innoveren begint met samenwerken’

De verschillende edities van het VO-Magazine zijn hier gratis te downloaden.

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *